Vingerafdrukken laten nemen voor het maken van een paspoort, wie kan daar allemaal bij?

Ik vroeg me af of de politie daar ook bij kan. Om bijvoorbeeld vingerafdrukken van een misdrijf te vergelijken.

Ja ik ben me er van bewust dat deze vraag eerder gesteld is, maar dat was 2 jaar geleden, en misschien is er inmiddels iets veranderd in de wet.

11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Uw vingerafdrukken voor een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart worden opgeslagen in de chip van het reisdocument. Daarnaast worden ze tijdelijk opgeslagen in de reisdocumentenadministratie van uw gemeente. De bewaartermijn hiervan eindigt op het moment dat u het document komt ophalen of als de gemeente registreert dat het gevraagde document niet wordt uitgereikt.

In het licht van de tot dusver beperkte voortgang van de technische ontwikkeling is de conclusie getrokken dat het gebruik van de vingerafdrukken voor doeleinden van verificatie en identiteitsvaststelling niet mogelijk is zonder een te hoog percentage gevallen waarin een “misser” wordt aangegeven bij een rechtmatige houder van een reisdocument. Om die reden is besloten om voor nu te stoppen met de opslag van de vingerafdrukken in de decentrale reisdocumentenadministratie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Heel duidelijk, dankjewel.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat als je verdacht bent van een ernstige zaak of ze moeten je identificeren dmv je vingerafdruk, dat met deze voorbeelden elke instantie die ze met zulk iets opvraagt er bij kan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Elke instantie die het dus hard nodig heeft mbt een onderzoek. En de mensen van het gemeentehuis, simpelweg omdat het daar in het bestand zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
niet iedereen op het stadhuis is daar toe bevoegd. Ook niet iedere instantie is daar toe bevoegd.
Jazeker de politie hebben daar toegang voor